ВІРТУАЛЬНІ ЕКСКУРСІЇ

Література

Місцями дитинства Шевченка

Національний музей Тараса Шевченка (Київ)

Шевченківський Національний Заповідник (Канів)

Будинок-музей Тараса Шевченка на Майдані Незалежності

"Батьківщина Тараса Шевченка" - село Моринці

"Батьківщина Тараса Шевченка" - село Шевченкове

Пам'ятник "Я пас ягнята за селом" (село Шевченкове)

Музей "Кобзаря" Тараса Шевченка (Черкаси)

Музей "Флігель Тараса Шевченка" (Яготин)

Хата на Пріорці (Київ)

Музей "Заповіту" Тараса Шевченка (Переяслав-Хмельницький)

Баришівський музей Тараса Шевченка (Баришівка, Київська область)

Кімната-музей Тараса Шевченка (Львів)

Будинок на Василієвському острові, де жив Тарас Шевченко (Санкт-Петербург, Росія)

Орський музей Тараса Шевченка (Орськ, Росія)

Меморіальний музей-гауптвахта Тараса Шевченка (Оренбург, Росія)

Музей та меморіальний комплекс Тараса Шевченка (Форт Шевченко, Казахстан)

Остання квартира Тараса Шевченка (Санкт-Петербург, Росія)

Музей "Кобзаря" Тараса Шевченка

Батьківщина Тараса Шевченка - село Моринці

Пам'ятник Т.Г.Шевченку в Орську

Пам'ятник Т.Г.Шевченку в Алмати

Меморіальна дошка Т.Г. Шевченка в Алмати

Пам'ятник та парк Т.Г. Шевченка в Актау

Орський музей Т.Г. Шевченка

Пам'ятник Т.Г. Шевченку в Карабутаці

Меморіальний музей-гауптвахта Тараса Шевченка

Пам'ятна стела Т.Г. Шевченка в степу

Музей та меморіальний комплекс Т.Г. Шевченка

Будинок на Василієвському острові, де жив Т.Г. Шевченко

Музей «Заповіту» Т.Г. Шевченка

Музей «Кобзаря» Т.Г. Шевченка

Баришівський музей Т. Г. Шевченка

Остання квартира Т.Г. Шевченка

Тисячолітній дуб у Будищах

Пам’ятник «Я пас ягнята за селом…»

Шевченківський Національний Заповідник

Будинок-музей Тараса Шевченка на Майдані Незалежності

Хата на Пріорці

Літературно-меморіальний музей Миколи Гоголя

Національний музей-заповідник М.В. Гоголя

Літературно-меморіальний музей Григорія Сковороди

Музей-садиба Івана Котляревського у Полтаві

Музей Івана Франка

Музей Уласа Самчука

Квартира-музей Павла Тичини

Чернігівський літературно-меморіальний музей-заповідник М. Коцюбинського

Музей О.С. Пушкіна

Музей книги і друкарства України

Літературно-меморіальний музей В.Г. Короленка

Музей Шолом-Алейхема

Літературно-меморіальний музей М.Т. Рильського

Меморіальний будинок-музей М.О. Булгакова

Житомирський обласний літературний музей

Мистецтво

Музей Ханенків (Київ, Україна)

Лувр (Париж)

Лувр

Музей Ван Гога (Амстердам, Нідерланди)

Музей д’Орсе (Париж, Франція)

Театр-музей Сальвадора Далі (Фігерасі, Іспанія)

Художні колекції з усього світу

Віденська опера

Метрополітен

Віртуальні музеї України

Яготинська картинна галерея

Будинок-музей М.К. Заньковецької

Національний Музей Народного Мистецтва Гуцульщини та Покуття

Музей Писанкового Розпису

Музей волинської ікони

Музей грошей Національного банку України

Національний художній музей України

Львівський музей історії релігій

Віртуальна екскурсія Музеєм археології в Батурині

Музей слідопитів у Нових Петрівцях (відео)

Музей мікромініатюри М.Сядристого (відео)

Музей козацької страви у Пирогово (відео)

Музей народної архітектури та побуту України (відео)

Відео-екскурсії музеями Західної України (відеоканал)

Музейне коло Прикарпаття: музей історії міста Тисьмениці ім.С. Гаврилюка

Україна incognita

Музеї та галереї Києва

7 чудес світу на порталі “Рідна Країна”

Харківський художній музей

Національний музей літератури України

Десятинна, 12

Ананьївський історико-художній музей

Музей витончених мистецтв міста Іллічівська імені О. М. Білого

Ізмаїльська картинна галерея

Полтавський художній музей

Національний музей у Львові ім. А.Шептицького

Українське мистецтво ХХ століття

Тернопільський художній музей

Пархомівський історико-художній музей

Меморіально-художній музей І. Хворостецького

Картинна галерея Наталії Юзефович

Кременчуцька міська художня галерея

Художньо-меморіальний музей Олени Кульчицької

Національний музей-заповідник українського гончарства

Чернівецький художній музей

Хмельницький обласний художній музей

Картинна галерея Кам'янець-Подільського музею-заповідника

Житомирський художній музей

Національний художній музей України

Музей української домашньої ікони

Мамаєва Слобода

Виставка "Народна ікона"

Антонієві печери

Архітектура та ремесло Чернігова XI-XIII ст.

Музей української культури та побуту

Музей українського народного декоративного мистецтва

Меморіальна виставка «Дорога Василя Лісового»

Собор Андрія Первозванного 

Меморіальний музей-садиба Катерини Білокур

Спасо-Преображенська церква у Великих Сорочинцях

Музей мікромініатюр Миколи Сядристого

Музей Івана Гончара

Музей Саші Путрі

Музей Однієї Вулиці

Музей В.І. Вернадського

Музей театрального, музичного та кіномистецтва України

Музей-майстерня І.П. Кавалерідзе

Трансляції вистав театру Франка

Ukrainer

Ukraine Wow

Лекції з культури, історії, журналістики

Музеї природи 

Оранжереї ботанічного саду ім. акад. О.В. Фоміна

Музей історії ботанічного саду ім. акад. О.В. Фоміна

Морський музей

Музей мінералів

Музей метеликів

8 віртуальних екскурсій зоопарками, світовими пам'ятками і навіть Марсом

Ботанічний сад в Кембриджі+можливість попрактикувати англійську мову

Фарерські острови (Данія)

Національні парки США

Дендропарк “Софіївка”

Гора Еверест (Гімалаї)

Кращі 3D тури по Україні

Національний музей природознавства (США)

Музеї науки та техніки 

Портретна галерея видатних вчених НМУ

Німецький музей

Державний політехнічний музей

Музей космонавтики ім. С.П. Корольова

Будинок-музей С.П. Корольова

Музей Кюрі

Перший корпус «КПІ»

Музей трудової слави ПГМК

Державний музей авіації України (відео)

Iсторiя розвитку iнформацiйних технологiй в Українi

Лабораторія "МанЛаб"

Історичні музеї 

Музей М.С. Грушевського

Військовий історичний музей

Чернігівський обласний історичний музей ім. В. Тарновського

Музей історії Києва

Національний музей “Чорнобиль”

Педагогічний музей України

Музей історії Острозької академії

Музей Гетьманства

Музей гетьманства

Меморіально-художній музей І. Хворостецького

Національний музей історії України

Музей книги і книгодрукування України

Музей культурного спадку

Музей партизанської слави

Мамаєва Слобода

Етнографічний комплекс «Українське село»

Аптека-музей

Музей Однієїй вулиці

Віртуальний тур українськими музеями просто неба

Подорож українськими музеями просто неба

Екскурсія Британським музеєм

Найкращі інтернет-ресурси та віртуальні лабораторії для проведення дистанційних уроків з хімії, фізики, математики, біології, географії, історії та інших дисциплін

  • https://www.golabz.eu/

    – найбільша безкоштовна колекція онлайн-лабораторій з хімії, фізики, математики, біології, географії та інших дисциплін. (Сервіс має англомовний інтерфейс, для зручності та перекладу, можна скористатись вбудованим перекладачем вашого браузера. Для цього натисніть праву кнопку миші, щоб викликати контексне меню, та виберіть: перекласти українською)

  • https://www.wolframalpha.com

    / – Wolfram|Alpha — база знань і набір обчислювальних алгоритмів з математики, хімії, історії, тощо. (Сервіс має англомовний інтерфейс, для зручності та перекладу, можна скористатись вбудованим перекладачем вашого браузера. Для цього натисніть праву кнопку миші, щоб викликати контексне меню, та виберіть: перекласти українською, як показано на рисунку нижче)

  • https://www.mozaweb.com/uk/

    – повністю україномовний, унікальний навчальний сервіс із електронними підручниками з інтерактивними 3D-сценами, освітніми відео та цікавими завданнями практично з усіх основних предметів.

  • https://www.geogebra.org/

    – безкоштовні математичні інструменти для побудови графіків, геометрії, 3D та багато чого іншого! Повністю україномовний навчальний ресурс

– інтерактивні симуляції для природничих наук і математики

– інтерактивні симуляції, фізичні моделювання, анімовані в режимі реального часу, з якими можна взаємодіяти, перетягуючи об’єкти або змінюючи параметри.

Додаток 
до листа МОН
від 06.02.08 № 1/9-61



Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу під час проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів


Навчальні екскурсії та навчальна практика є обов’язковими та необхідними складовими навчально-виховного процесу. Вони передбачають створення умов для наближення змісту навчальних предметів до реального життя, спостереження та дослідження учнями явищ природи і процесів життєдіяльності суспільства, розширення світогляду школярів, формування в них життєво необхідних компетенцій, посилення практичної та професійно-орієнтаційної спрямованості навчально-виховного процесу.
Статтею 16 Закону України "Про загальну середню освіту" врегульовано тривалість навчального року в загальноосвітніх навчальних закладах: I ступеня - не менш як 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів.
Структура навчального року включає орієнтовно 35 тижнів академічних занять та час на проведення навчальних екскурсій і навчальної практики, державної підсумкової атестації. Навчальні екскурсії проводяться

для учнів 1-4 класів протягом 4 днів тривалістю не більше 3 академічних годин на день;

навчальна практика та екскурсії для учнів 5-8-х і 10-х класів проводяться протягом 10 днів: у 5-6-х класах - по 3 академічні години на день, у 7-8 класах ‑ по 4 академічні години, у 10-х класах ‑ по 5 академічних годин на день.

Необхідною умовою організації навчальних екскурсій і навчальної практики є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки.
Зміст та форми організації навчальних екскурсій і навчальної практики, а також час їх проведення, визначаються адміністрацією навчального закладу. Керівникам загальноосвітніх навчальних закладів дозволяється вносити корективи до термінів організації навчальних екскурсій і практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу та профілю навчальних закладів, потреб виробництва та інших чинників (зокрема, надолуження виконання навчальних програм у зв’язку з вимушеним призупиненням навчальних занять тощо). При цьому залишається незмінною загальна тривалість навчального року.

Навчальні екскурсії організовуються з метою формування в учнів уміння спостерігати за навколишнім світом, сприяння розвитку наукового мислення, інтересу до вивченого матеріалу, ознайомлення з культурно-суспільним надбанням нашого народу та людства, національними традиціями. При виборі об'єктів для проведення екскурсій слід враховувати Перелік комплексних навчально-тематичних екскурсій з учнівською та студентською молоддю "Моя країна – Україна", визначених краєзнавчих, географічних, етнографічних та історичних об'єктів і туристсько-краєзнавчих екскурсійних маршрутів, що затверджено наказом Міністерства освіти і науки від 06.04.2006 № 286.
Екскурсії з учнями загальноосвітніх навчальних закладів можуть мати різну дидактичну мету та об’єкти. Екскурсії можуть бути випереджувальними і проводитися напередодні вивчення нової теми; тематичними - для поліпшення розуміння учнями певної теми або розділу; комплексними, що охоплюють широке коло питань основ наук і проводяться наприкінці вивчення розділу або навчального року з метою узагальнення знань та вмінь.
До початку проведення кожної екскурсії вчителю слід добре вивчити об’єкт, ознайомитися зі спеціальною літературою за темою екскурсії, правильно спланувати її проведення. У плані проведення екскурсії слід передбачити мету та дидактичні завдання, послідовність огляду екскурсійного об’єкту, завдання для учнів (спільні, групові або індивідуальні), використання екскурсійного матеріалу для подальшої роботи тощо. Проведення екскурсій може здійснюватися як професійним екскурсоводом, так і безпосередньо вчителем.
Напередодні екскурсії вчитель має ознайомити школярів із планом її проведення, поставити ряд запитань, відповіді на які учні повинні дізнатися під час огляду. З метою підвищення зацікавленості школярів екскурсією, сприяння розвитку в них ініціативи та самостійності можна запропонувати індивідуальні та групові завдання щодо вивчення окремих об’єктів, складання задач, збирання колекційного матеріалу, підготовки звітних матеріалів. Обов’язковою умовою проведення екскурсії є цільовий інструктаж учнів з техніки безпеки, правил поведінки під час переходу чи проїзду до місця екскурсії та її проведення відповідно до Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 01.08.2001 № 563 і зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20 листопада 2001 р. за № 969/6160.
Під час огляду екскурсійних об’єктів учні повинні спостерігати, робити замальовки, записувати необхідні відомості тощо.

Підбиття підсумків екскурсій може здійснюватися залежно від віку школярів у різних формах:

бесіди - під час якої вчитель з'ясовує враження учнів від об’єкта, обговорює найважливіші етапи екскурсії;
конференції – під час якої учні звітують щодо виконання запропонованих раніше завдань (проектів);
диспуту - під час якого учні висловлюють власну позицію щодо побаченого та почутого;
виставки колекцій, стіннівок, малюнків, альбомів тощо.

Якщо екскурсію передбачено змістом навчальної програми, то вона обліковується на відповідних сторінках навчальних предметів класного журналу та може оцінюватися вчителем.
Усі інші навчальні екскурсії, їх зміст і дата проведення обліковуються в класних журналах на спеціально відведених сторінках. Якщо тривалість навчальної екскурсії визначено більше однієї академічної години, то під час обліку в журналі поруч з тематикою екскурсії вказується в дужках відповідна кількість годин. Оцінювання навчальних досягнень учнів за результатами таких екскурсій здійснюється на розсуд учителя.

Проведення навчальної практики в основній та старшій школі спрямоване на розвиток пізнавальної діяльності учнів, залучення їх до пошукової роботи, поглиблення та систематизацію знань, умінь і навичок школярів, усвідомлення практичної складової навчальних курсів, формування міжпредметних зв’язків тощо.

Методика проведення навчальної практики включає такі етапи:

1. Підготовчий, під час якого учні знайомляться з метою та формами проведення навчальної практики, отримують завдання та вимоги щодо представлення результатів проведеної роботи, інструктуються з правил техніки безпеки;
2. Змістовно-організаційний, під час якого відбувається навчальна діяльність, що передбачена планом проходження практики;
3. Підсумковий, під час якого проводиться звітування учнів щодо проведеної роботи, перевірка набутих знань і вмінь, підбиття підсумків навчальної практики.

Залежно від місцевих умов та специфіки навчального процесу навчальна практика частково або повністю може проводитися під час навчальних занять. У загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, що мають навчально-дослідні ділянки та підсобні господарства, за виробничої потреби дозволяється за погодженням з відповідним органом управління освітою перенесення навчальної практики.
Робота на навчально-дослідних ділянках учнів загальноосвітніх навчальних закладів організовується відповідно до Положення про навчально-дослідну земельну ділянку загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів і Положення про учнівське лісництво загальноосвітніх шкіл та позашкільних навчально-виховних закладів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 01.11.1995 №307 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України від 29.05.1996 № 256/1281.

Наказом директора загальноосвітнього навчального закладу затверджуються графік проведення навчальної практики, особливості її оцінювання та відповідальні особи. З урахуванням змісту навчальних програм, профільності навчального закладу та характеру практики для здійснення навчальної діяльності залучаються педагогічні працівники в межах їхньої річної тарифікації.
У загальноосвітніх навчальних закладах з професійним навчанням та міжшкільних навчально-виробничих комбінатах навчально-виробнича практика проводиться згідно з програмами профільних дисциплін. У вечірніх (змінних) школах навчальна практика запроваджується лише для учнівської молоді, яка не працює.
Особливого значення навчальна практика набуває в умовах профільного навчання. Організація діяльності школярів під час проведення навчальної практики повинна бути орієнтована на допрофільну підготовку, реалізацію індивідуального підходу до учнів, поглиблення теоретичної та практичної складових профільних навчальних дисциплін.
Форми організації навчальної практики можуть бути різними залежно від її змісту, постійного чи тимчасового характеру роботи, матеріально-технічного оснащення, віку, підготовки учнів, кліматичних та інших особливостей. До них можна віднести такі види занять: курси за вибором, практикуми, комплексні заняття міжпредметного характеру, конкурси та змагання, заняття за інтерактивними методиками, презентації науково-дослідних проектів, наукові конференції, екскурсії, експедиції, військово-польові збори юнаків тощо.

Години, відведені на навчальну практику, можна використовувати для реалізації практичної частини навчальних програм предметів навчального плану, зокрема проведення комплексних практикумів з біології, фізики, хімії, інформатики, практичних занять на місцевості з геометрії та географії, конструювання приладів та обладнання навчальних кабінетів, спортивних майданчиків, занять у виробничих майстернях, на навчально-дослідних ділянках тощо. На заняттях учні залучаються до роботи з різноманітними об’єктами: лабораторним та демонстраційним обладнанням, природними об’єктами, різноманітною навчальною та довідковою літературою, наочністю (таблиці, карти, атласи, колекції тощо), комп’ютерами, пошуковими системами (каталоги, мережа Інтернет) тощо. Це дає можливість школярам використовувати набуті знання й уміння для пошуку вирішення проблем у змінній ситуації, бачити нові можливості застосування об’єктів, підвищити вмотивованість навчання, розвинути навички самостійної роботи. Такі види навчальної діяльності оцінюються обов’язково. Можливим є окреме оцінювання навчальної практики з різних предметів.
Залежно від видів навчальної діяльності під час проведення навчальної практики форми звітних матеріалів можуть подаватися у вигляді: звітів про проведену роботу, результатів практичних робіт, презентацій наукових проектів, щоденників спостережень, виготовлених виробів або обладнання, наочностей (гербаріїв, колекцій, добірки матеріалів, рефератів, стіннівок та ін.), розроблених схем та макетів, комп’ютерних програм тощо.
Зміст і дата проведення занять навчальної практики обліковується в класних журналах на окремих, спеціально відведених сторінках.
Оцінка за навчальну практику виставляється в класному журналі та окремим рядком у табелі успішності.

Нижче наводиться орієнтовний перелік тематики навчальних екскурсій, практичних занять та можливих видів навчальної практики учнів, який може бути змінений або доповнений загальноосвітніми навчальними закладами.

Орієнтовна тематика екскурсій, практичних занять та навчальної практики

1 клас

Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської).
Екскурсії: "Спостереження за явищами природи. Правила поведінки в природі"; «Ознайомлення з народними обрядами».
Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу та практичне заняття «Знайомство зі спеціальним спортивним обладнанням та особливості його використання. Змагання, дитячі спортивні ігри».
Екскурсія: Дорога до школи (до дитячої поліклініки, до бібліотеки, до театру тощо). Особливості пересування та дотримання техніки безпеки.


2 клас

Екскурсія до бібліотеки (шкільної, міської чи сільської). Зустріч з місцевим письменником. Популяризація дитячої книги.
Екскурсія до лісу, парку: "Природа навколо нас".
Екскурсія до театру (кінотеатру): перегляд вистави, кінофільму з наступним обговоренням.
Екскурсія до фізкультурно-оздоровчого комплексу (стадіону)
Екскурсія містом (селищем). Пішохідні переходи. Повторення правил дорожнього руху.


3 клас

Екскурсія: "Спостереження за природою і працею людей своєї місцевості". Відображення вражень у різних видах і формах мистецтва.
Практичні заняття та ігри з Правил дорожнього руху на спеціально розміченому майданчику або на вулиці.
Екскурсія: рельєфний дизайн місцевості рідного краю. Штучний та природний дизайни.
Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами.


4 клас

Екскурсія: "Спостереження за рослинами, тваринами, погодними умовами свого краю".
Екскурсія до краєзнавчого музею, художньої виставки, творчої майстерні митця. Народні ремесла України.
Екскурсія до аптеки.
Робота на пришкільній ділянці. Догляд за кімнатними, городніми рослинами
Заготовлення у лісі, парку, полі природних матеріалів для художніх виробів на уроках трудового навчання.
Ігри та заняття з повторення правил безпечної поведінки учнів на вулицях і дорогах.


5 клас

Екскурсія літературними стежинами, до літературного музею.
Екскурсії «Умови існування рослин і тварин нашого краю», «Вода в природі, її стани і значення».
Екскурсія до краєзнавчого музею.
Екскурсія в місцевий музей мистецтв.
Екскурсії до планетарію, обсерваторії «Міфологічні герої на карті зоряного неба», «Місяць – супутник Землі», «Сонячна система», «Сонце – найближча зоря»;
Екскурсія на підприємство легкої промисловості.
Практичні заняття: «Природа рідного краю», «Природні явища навколо нас»; «Вивчення і відтворення елементів обрядових свят (пісень, хороводів, вертепів тощо) з урахуванням регіональних особливостей; місцевих традицій»;
«Повторимо правила дорожнього руху».


6 клас

Екскурсії: відвідування музичних театрів, філармоній, концертних залів (з відображенням своїх вражень у різних формах).
Екскурсія: декоративно-ужиткове мистецтво: "В майстерні митця".
Екскурсії: «Археологічні пам'ятки рідного краю», «Пам’ятки Трипільської культури», «Міста-держави Північного Причорномор’я»;
Екскурсії: «Осінні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування», « Зимові явища в житті рослин», «Весняні явища в житті рослин. Пристосованість рослин до середовища існування», «Знайомство з квітковими рослинами», «Розпізнання найпоширеніших бур'янів, кормових і лікарських рослин»;
Екскурсія на підприємство харчової промисловості.
Практичні заняття: конкурси «Знавець рідної мови», художнє читання Систематизація матеріалів з літератури рідного краю. Бібліотечна година.
Практичне заняття: творчі конкурси з музичного та образотворчого мистецтва.
Практичні заняття: «Ознайомлення з компонентами природи своєї місцевості», «Грунт і рослини», «Орієнтування на місцевості», "Окомірне знімання з планшетом невеликої території"; "Спостереження за погодою і опрацювання зібраних матеріалів".
Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».

7 клас

Екскурсія «Літературними стежками»; «Пам'ятки середньовічної культури»;
Екскурсії: «Квітково-декоративні рослини», «Бур’яни, їх морфолого-біологічні особливості», «Рослини водойм і прибережжя», «Водорості, мохи, гриби, лишайники вашої місцевості», «Різноманітність рослинного світу»;
Екскурсія в ліс. Ознайомлення з різноманітністю комах, знайомство з голосами птахів, вивчення слідів ссавців. Вивчення взаємозв'язків компонентів природи.
Екскурсія на луки або в степ. Ознайомлення з різноманітністю комах та хребетних тварин.
Екскурсія на поле. Ознайомлення з комахами-шкідниками сільськогосподарських рослин. Вивчення впливу людської діяльності на природу.
Екскурсії «Фізика навколо нас», «Оптичні явища в природі».
Екскурсії на місцеві виробництва з питань енергозбереження.
Екскурсія на деревообробне підприємство.
Екскурсія – похід з метою ознайомлення з природою рідного краю.
Творчі конкурси з музичного та образотворчого мистецтва на тему «Історія та культура рідного краю».
Практичні заняття: «Фенологічні спостереження за ранньоквітучими рослинами», «Складання гербарію з бур'янових і кормових рослин»;
«Збір та систематизація матеріалів з історії та культури рідного краю»; «Збір та запис народних пісень»;
Географічний вечір або КВК "Материки планети".
Фізичний вечір або КВК Видатні вчені України, рідного краю».
Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».


8 клас

Фольклорна експедиція.
Етнографічна експедиція «Шевченкознавство в ріднім краї» (збір матеріалів).
Оформлення шкільних навчальних кабінетів, музеїв.
Екскурсія "Тої слави козацької повік не забудеш".
Екскурсія до місцевої лікарні (травматологічний пункт, пункт переливання крові, лабораторія).
Екскурсія з метою збирання колекції місцевих гірських порід або вивчення особливостей їх видобутку у місцевому кар'єрі.
Практичне заняття (ділова гра): "Прогноз погоди на наступні три дні".
Практичне заняття (ділова гра): "Проблеми раціонального природокористування в Україні".
Екскурсія до аптеки (ознайомлення з приготуванням розчинів різної концентрації, використання хімічних речовин як лікувальних засобів тощо).
Екскурсія на м'ясомолочні підприємства (ознайомлення з процесами визначення кислотності, засолювання тощо).
Екскурсії на виробництво: ознайомлення з електровимірювальними приладами, основними технологічними процесами;
Відвідування виставки майстрів народної художньої творчості.
Екскурсія – похід з метою ознайомленням з святинями, осередками культури рідного краю.
Екскурсія на місцеві підприємства з питань енергозбереження.
Екскурсії до професійно – технічних навчальних закладів.
  Практичне заняття: «Повторимо правила дорожнього руху».